In Nederland laat zo’n 41 procent van de consumenten minstens één keer per maand een maaltijd thuis bezorgen. Dat is behoorlijk veel. Met een paar aanpassingen groeit jouw omzet mee met deze trend en maak je je bedrijf helemaal ‘delivery ready’! Om dat te kunnen realiseren, hebben wij 4 tips & tricks voor jou op een rijtje gezet.
- Creëer een duidelijke categorie indeling
Overzicht en duidelijkheid zijn erg belangrijk voor een consument. Het is daarom belangrijk dat je jouw producten indeelt in verschillende categorieën binnen jouw online assortiment. Categorieën kunnen helpen om meer verkoop te stimuleren en belangrijke producten uit te lichten. Het is belangrijk dat je het overzichtelijk houdt en voorkomt dat de consument te veel moet scrollen. Onderzoek wees uit dat zijn veel mensen geïnteresseerd zijn in een ‘menu aanbieding’, dit zou daarom een goede eerste categorie zijn. Hierna zou je verschillende maaltijden kunnen aanbieden, met bijvoorbeeld het kopje: pizza of: burger. En daarna ‘drinken’ of ‘dessert’. Om de categorie indeling nog wat persoonlijker te maken zou je de categorieën een andere naam kunnen geven. Zoals bijvoorbeeld een categorie waar iemand specifieke pizza’s aanbiedt, dit zou je ‘Chef’s Choice’ kunnen noemen. Het aantal categorieën verschilt per restaurant en het aanbod van het restaurant. De richtlijn is om 5-7 categorieën aan te bieden..
Voorbeelden waarbij de categorie indeling goed op orde is, zijn:
Burgers: https://www.thuisbezorgd.nl/burger-king-reguliersbreestraat
Pizza: https://www.thuisbezorgd.nl/new-york-pizza-rotterdam-mariniersweg
Kebab: https://www.thuisbezorgd.nl/eethuis-sevil-ali-baba-amsterdam
Ben & Jerry’s: https://deliveroo.nl/en/menu/amsterdam/oud-west/ben-and-jerrys-amsterdam-west?day=today&postcode=1053AG&time=ASAP
- Maak een perfecte online winkel.
Het is van belang om al je producten online op orde te hebben. Zo is het belangrijk dat de juiste productnaam, afbeelding en beschrijving van de ingrediënten bij het juiste product zijn toegevoegd. Consumenten kopen namelijk alleen dingen die zij begrijpen. Dus wanneer jij duidelijk laat zien wat je aanbiedt, zal de consument dit ook sneller aanschaffen. Hierbij zijn mooie afbeeldingen en heldere omschrijvingen heel belangrijk. Marktonderzoek van Lipton laat zien dat restaurants die de online winkel op orde hebben,15-20% meer orders krijgen.
- Zorg dat je de juiste bij-verkoop aanbiedt
Klanten kopen vaak naast een hoofdmenu iets lekkers erbij. Bijvoorbeeld een sausje naast de patat, een drankje of een dessert zoals Ben&Jerry’s. Hierdoor heeft de consument het gevoel een compleet menu te kopen en heb jij aan deze bij-verkoop extra verdiensten. Dat ritje naar hun toe zou je immers toch al maken.
Je kunt je bij-verkoop ook nog verder uitbreiden door de artikelen als suggestie in het drop-down menu onder een product item toe te voegen.
- Bied de juiste menu’s aan.
Veel consumenten kiezen voor een ‘meal deal’ of speciale aanbieding. De omzet van deze deals ligt tussen de 30-40% van het totaal. Het is dus belangrijk om online goede ‘meal deals’ aan te bieden. Bij een meal deal gaat het erom dat je de juiste product combinaties aanbiedt. Denk daarbij aan je populaire gerechten in combinatie met een Ben&Jerry’s erbij voor een vaste prijs.
Daarnaast helpt het ook om korting te geven bij de menu’s, zodat mensen een reden hebben om voor een menu te kiezen. Een tip voor een goed menu is bijvoorbeeld om je meal deals te koppelen aan een tijdelijke of seizoen actie. En dan hebben we nog één laatste tip. Consumenten die laten bezorgen hebben waarschijnlijk een relaxte avond gepland. Speel hierop in met de lekkere Ben&Jerry’s Netflix & Chilll’d pint. Perfect om te delen (of gewoon zelf op te eten), met de heerlijke smaak van pindakaas, pretzel & brownies.
Wil jij dus extra veel ijs online verkopen? Zorg dan dat alles online in jouw winkel er tip top bij staat. Heb je hulp nodig? Neem dan contact op met het platform waar je bij bent aangesloten of je website ontwikkelaar.
Wil je extra varianten of mealdeals op thuisbezorgd toevoegen? Dan kunnen wij dat voor je regelen. Neem contact met ons op via 088-3747100 (bellen & appen) of via info@ijsexpress.nl.